dijous, 19 d’octubre del 2017

Dijous 19 d'octubre del 2017

Hola a tots!

Hui hem començat amb l'exposició del tema 3 d'uns companys.

TEMA 3 :LES TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ: COMUNICACIÓ I INCLUSIÓ EDUCATIVA.

Tic i educació inclusiva.

- Escenari tecnòcrata: Les escoles s'adapten realitzant simplement xicotets ajustos (alfabetització digital).

- Escenari reformista: S'introdueixen en les pràctiques docents nous mètodes d'ensenyament/aprenentatge constructivista que contempla l'ús de les TIC com a instrument cognitiu.

- Escenari holístic: Les noves tecnologies a part de produir uns canvis en l'escola, produeixen un canvi en l'entorn. Si l'entorn canvia, l'escola ha de canviar.

 Tic i les seues funcions en l'educació.

Principals funcionalitats de les TIC en els centres estan relacionades amb:

  • Alfabetització digital dels estudiants.
  • Ús personal: accès a la informació, comunicació, gestió i procesament de dades.
  • Gestió del centre: secretaria, biblioteca, gestió de la tutoria d'alumnes.
  • Ús didàctic per a facilitar els processos d'ensenyament i aprenentatge.
  • Comunicació amb les families.
  • Comunicació amb l'entorn.
  • Relació entre professors de diversos centres: compartir rescursos i experiències, passar informacions, preguntes..


Avantatges per a tots els/les alumnes.

Són molts els avantatges que les tecnologies aporten a l'educació dels alumnes en l'escola inclusiva;
  • Proporcionen feedback immediat.
  • Milloren el autoconcepto de l'alumne.
  • Augmenten l'entusiasme de l'alumne cap a l'escola.
  • Milloren el rendiment académic.
  • Els alumnes aprenen coses que d'una altra manera no haurien après.




L'accés a les tecnologies de la informació i la comunicació. 

Adaptacions de Hardware y Software: (Toledo, 2008)

L'ús de les tecnologies ha de propiciar la integració social, educativa i cultural d'aquests. Açò és possible si els alumnes tenen accés ple al seu entorn formatiu.
Per a que un alumne amb necessitats educatives especials puga fer un ús correcte i adequat de les TIC, és indispensable que es realitzen una serie d'adaptacions tecnològiques en els mitjans informátics que va a utilitzar.

Fases en l'accés a les tecnologies pels alumnes en l'aula inclusiva.

L'accés a l'orinador.

Hardware: Dotar a l'equip de maquinari especial com ratolins o teclats especials.
Software: El que permet administrar els recursos de l'ordinador.


L'accés a les xarxes.

Significa aconseguir que tots els alumnes puguen utilitzar els recursos que ofereixen les xarxes tant per a la cerca d'informació com per a la comunicació.

Raons que justifiquen el disseny d'una xarxa per a tots.

Es un dret básic de la persona tenir lliure accés a la informació i a la comunicació, utilitzant els recursos que ens ofereisen les xarxes telemàtiques.
És deure de tots col·laborar per a fer una xarxa accessible, respectant els drets d'igualitat.



Barreres d'accés a les tic que impedeixen la inclusió.

En aquest tema ens trobem amb dos grups de barreres o problemàtica d'accés a les tecnologies de la informació i la comunicació que tenen els alumnes amb necessitats educatives:

- Les barreres d'accés al propi mitjá (a l'ordinador).
- Les barreres dáccés a les xarxes (internet)

Hi ha barreres d'accés per a alumnes amb problemes visuals com el contrast i la combinació de color sen la pantalla. Per a alumnes amb problemes auditius com els vídeos no subtitulats. Per a alumnes amb problemes cognitius com les pàgines mal organitzadese. Per a alumnes amb problemes motors com l'ús del ratolí i el teclat estàndard

Tecnología de suport.

Te com a objectiu compensar la pèrdua d'una funció o limitació funcional per a aconseguir que l'alumne siga capaç de realitzar una activitat.
És l'ús de la tecnologia per a ajustar a l'alumnat amb necessitats educatives especials que d'una altra manera podríen ser difícils o impossibles de realitzar.

Hi ha dos tipus de tecnologia assistida:

-Dispositius d'entrada d'informació: Aquelles que ajuden al 'alumne a introduir les dades en l'ordinador.
-Dispositius d'eixida de la informació.

El professor en la selecció de la informació.

La selecció de la tecnologia més adequada a les necessitats especials de cada alumne requereix una acurada i sistemática planificació en la qual el paper del docent que va a treballar amb aqueix alumne és fonamental i decisiu.
  • Conèixer les solucions potencials que ofereixen les diferents tecnologies.
  • Saber què tecnologia és la més adequada per a cobrir les necessitats especials dels alumnes.


Els docents.

Requereix voluntat així com d'un canvi d'actitut en els diferents actors educatius davant els canvis que comporten els avanços tecnológics, a comprendre i considerar la diversitat com un valor.

Una vegada identificat el recurs tecnològic més adequat per a l'alumne, cal analitzar amb tot detalle l'ús que se li va a donar, i per açó cal considerar dos grups de característiques com:

- Operatives.
- De l'usuari.

Àrees

Podem identificar quatre àrees  interrelacionades a considerar a l'hora de triar la tecnologia:
  • Personal.
  • Contextual.
  • Curricular.
  • Tecnològica.


Tecnología assistida.

És un sistema que permet als alumnes amb n.e.e. disminuir gran part de les seues dificultats en l'aprenentatge.
La formació del professorat sobre la tecnologia existent i la informació a les families, són fonamentals per a assegurar que la integració de les TIC en les aules es realitza amb èxit.


Després hem realitzat el Kahoot i finalment hem començat amb les exposicions dels murs digitals de cada u. Com en l'entrada anterior no ho vaig posar, ací esta el meu sobre el carnestoltes


SABER MÉS

Un video molt interesant de veure.



Gràcies per llegir! Fins al próxim dia!👋